Pozytywna edukacja
Pozytywna edukacja:
Fundamentem naszej filozofii jest podejście holistyczne, w którym dobrostan ucznia oraz jego osiągnięcia akademickie są postrzegane jako jednakowo ważne czynniki umożliwiające pełny rozwój ucznia oraz osiągnięcie sukcesu i satysfakcji na dalszej drodze życiowej.
Powołaniem szkoły holistycznej jest wspomaganie rozwoju ucznia w całości jego doświadczenia. To pobudzanie w uczniu zdolności myślenia: refleksyjnego (monitoring i kontrola procesów poznawczych i emocjonalnych) dialogowego (różne systemy i różne perspektywy odniesienia) i dialektycznego (myślenie kontrfaktyczne), bazującego na wiedzy, zrozumieniu i doświadczeniu. To także kształtowanie umiejętności samodzielnego konstruowania lub wyboru celu, metod i środków działania.
Celami szkoły holistycznej są:
- Wspieranie poczucia autonomii ucznia i umiejętności podejmowania decyzji.
- Humanizacja ucznia, rozumiana jako wspomaganie go w zadawaniu pytań egzystencjalnych oraz w wytwarzanej przez nie refleksyjności.
- Reagowanie zarówno na edukacyjne jak i psychospołeczne potrzeby ucznia.
- Nabywanie doświadczeń życiowych.
Opieramy się na 3 filarach psychologii pozytywnej:
- Pozytywne doświadczanie własnego życia,
- Pozytywne właściwości osoby,
- Pozytywne społeczeństwo.
Model pozytywnej edukacji w NALO:
Podstawą modelu pozytywnej edukacji w NALO jest budowanie u uczniów siły wewnętrznej.
Pozytywne relacje, kształtowane są w następujących zakresach
- Współpraca;
- Konstruktywne komunikowanie się – bez oceniania;
- Tolerancja;
- Mediacja, rozwiązywanie konfliktów, eliminowanie przemocy;
- Budowanie pozytywnych więzi.
Pozytywne działanie, kształtowane jest w następujących zakresach
- Rozwijanie kreatywności;
- Wspieranie samodzielności i odpowiedzialności;
- Promowanie aktywności społecznej i innowacyjności (skuteczne komunikowanie się w językach obcych, kompetencje IT);
Pozytywne zdrowie, kształtowane jest w następujących zakresach
- Budowanie odporności fizycznej – aktywność ruchowa, promocja zdrowia;
- Budowanie odporności psychicznej – poprzez rozwijanie umiejętności regulowania emocji, uczenia się optymizmu, rozwijania zwinności poznawczej, zdolności autoempatii oraz poczucia sprawczości.
Pozytywny samorozwój, kształtowany jest w następujących zakresach
- Zrozumienie własnych potrzeb rozwojowych;
- Rozpoznawanie, rozwijanie i wykorzystanie swojego psychospołecznego potencjału;
- Budowanie „Ja”, jako marki;
- Kształtowanie postawy wobec uczenia się przez całe życie.